« Tagasi

Elanike rahulolu Haljala vallas pakutavate teenustega on jäänud samaks

Regionaal- ja Põllumajandusministeerium viis 2024. aasta lõpus koos ASiga Kantar Emor läbi üle-eestilise elanike rahulolu uuringu. Uuring keskendus kohalike omavalitsuste pakutavatele teenustele, ühistranspordile ja jäätmekäitlusele. Jagame alljärgnevalt lühikest ülevaadet Haljala valda puudutavatest vastustest. Lääne-Viru maakonnas on üldise rahulolu arvestuses Haljala vald maakonna kaheksa omavalitsuse seas neljandal kohal.

Haljala vallast osales uuringus 113 inimest, kelle vastuste põhjal nähtub, et rahulolu Haljala vallas pakutavate teenustega on jäänud võrdlemisi samale tasemele. Kui 2024. aastal oli valla üldise rahulolu näitaja 72, siis 2022. aastal oli vastav näitaja 73.

 

Erinevused alevike ja hajaasustuses elavate inimeste vahel

Rahulolu uuringust nähtuvad üldise rahulolu osas erinevused alevikes ja hajaasustuses elavate inimeste vahel. Hajaasustuses ollakse rohkem rahul oma elukeskkonnaga ja elukoha mainet hinnatakse kõrgemalt. Samas hindavad alevikes elavad inimesed Eesti keskmisest kõrgemalt valla pakutavaid teenuseid.

Üle Eesti keskmise on Haljala valla näitaja elanike kogukonnaelust osavõtu osas. Samas tajuvad hajaasutuses ja alevikes elavad inimesed erinevalt võimalusi kodukoha arengus kaasa rääkimisel. Kui alevike elanike puhul on vastav näitaja Haljala vallas Eesti keskmisest kõrgem, siis hajaasustuses elavad kodanikud hindavad oma võimalusi oluliselt madalamalt.

 

Eesti keskmisest kõrgem rahulolu rohekeskkonnaga

Haljala valla elanikud on üle Eesti keskmise rahul valla rohekeskkonnaga. Rahuloluindeks näitab, et kõrgelt hinnatakse nii välisõhu kvaliteeti, mürataset kui ka looduskeskkonda üldisemalt.

Võrdlemisi Eesti keskmine on rahulolu ka jäätmekäitlusega. 86 protsenti vastajatest kogub jäätmeid liigiti ja 70 protsenti vastajatest peab jäätmeveo hinda mõistlikuks. Üldiselt ollakse jäätmete kogumiskohtade kättesaadavuse ja jäätmeveo korraldusega rahul.

Kõrgemalt Eesti keskmisest hindavad vallaelanikud ka meid ümbritsevat miljööd ja hoonete ja rajatiste arhitektuuri.

 

Valitsemise ja avalike teenustega rahulolu

Haljala valla elanikud on valdavalt rahul elanike kaasamisega arengudokumentide koostamisse ja ruumilist planeerimist puudutavatesse otsustesse. Samuti hinnatakse Eesti keskmisel tasemel valla teavitustegevust omavalitsuse tegevusest ja pakutavatest teenustest ning valla pakutavaid e-teenuseid.

Rahulolu on madalam omavalitsuse üldiste arengusuundadega. Samas hinnatakse üle Eesti keskmise tasemel Haljala valla juhtimise paranemist viimase kolme aasta jooksul.

Avalike teenuste osas on rahulolu kõige madalam gümnaasiumide kauguse, pakiautomaatide olemasolu ja kultuursete vaba aja veetmise võimaluste osas. Kõrge on rahulolu perearstide kauguse osas.

Uuringust nähtub ka, et elanikele teeb muret laste mänguväljakute seisukord, ligipääsetavus avalikele hoonetele ja jalgsi ning rattaga liikumise võimalused. Märgatavalt madal on rahulolu ühistranspordiga. Peamiselt nähakse, et ühistransport käib liiga harva või väljumise ajad ei sobitu tegevuste ning ühistranspordi kasutamine on ebamugav ja võtab liiga palju aega.

Uuringu tulemused on sisendiks omavalitsustele ja riigiasutustele regionaalpoliitika planeerimisel ning seniste tegevuste tulemuslikkuse hindamisel, et avalikud teenused oleksid kvaliteetselt kättesaadavad kõikjal Eestis.

 

Kent Kerner

Haljala valla arendus- ja kommunikatsioonijuht

 

Foto: Erki Külanurk